Motor
Automobily VAZ mají čtyřdobý, čtyřválcový, zážehový motor z rozvodem OHC (vačkový hřídel v hlavě). Základní model 2101 má výkon 44,2 kW (60 k). Motory těchto vozů mají dvojitý spádový karburátor s postupným ovládáním škrticích klapek. Membránové palivové čerpadlo má páčku pro ruční čerpání paliva. Čistič vzduchu s filtrační vložkou z porézního papíru zajišťuje přívod čistého vzduchu ke karburátoru. Jako zdroj elektrického proudu slouží akumulátor o kapacitě 55 Ah a alternátor s regulačním relé (regulátor napětí).Mazací soustava motoru VAZ je kombinovaná. Ložiska klikového a vačkového hřídele a ložiska svislého hřídele olejového čerpadla se mažou tlakem, ostatní třecí plochy ostřikem. K čištění oleje je na bloku umístěn plnoprůtokový čistič oleje s papírovou filtrační vložkou.V uzavřené chladící soustavě motoru je zamontováno odstředivé čerpadlo, čerpadlo, termostat, chladič s přetlakovou uzávěrkou plnícího hrdla a expanzní nádržka.Větrák je poháněn klínovým řemenem od klikového hřídele, u typu VAZ 2103 a 2106 samostatným elektromotorem.